Някои други причини да следваме инфлуенсърите в инстаграм

tiendatica

Бихте ли познали в коя страна се намира този магазин?

Следвам в инстаграм една латиноамериканска инфлуенсърка, не толкова от носталгия по времето, когато живях там, колкото от любопитство. За да следя живия живот там и как се променя той неусетно, по начин по който нито приятели ще ти кажат, нито в медиите ще го пише.

Разбира се, наясно съм, че и инфлуенсърката не показва живия живот в неговата цялост. И тя показва някакъв негов идеал, предназначен да предизвиква реакции и следване от страна на феновете й, както и да стимулира консуматорски стремеж, понеже нейната работа се състои предимно в реклама, по инстаграм, на различни продукти които тя (уж, реалната тя) употребява.

Нишата, която моята инфлуенсърка заема, е на майка (три малки деца), католичка и моделка с извивки. Промотира продукти за красота, както и храна, вериги за закуски, ресторанти, магазини за домакинство, очила, дрехи, бебешки стоки, фотографски и видеоуслуги, туристическа агенция и агенция за концерти. Всичко това с домашните си интереси свързани с тези продукти – организиране на кръщавки, партита, съвместяване на семейния живот с работата си, болна баба, пътуване, информация за здравни кампании и дарения за пострадали и подобни.

Ето какво откривам при наблюденията си. Латиноамериканските инфлуенсърки – поне тези в кръга на моята, които видях – са придобили влиянието си и репутацията си, която сега капитализират в инстаграм, всъщност извън него. Моята е била телевизионна водеща, други нейни приятелки са били я мис, я роднина на други важни личности.
Тоест, начинът на изграждане и разпространение на първоначална репутация в Латинска Америка си е старият.

Истината е също така, че местната култура навсякъде става все по-глобална. Няма вече нищо типично за дадено място, навсякъде можем да видим същите стоки, магазини, моди и тенденции. Една приятелка ме увери, че в Иран има местна култура, но ето и там вече няма да има скоро. Разбира се, хубаво е че религиозният режим скоро ще падне, че идеите и настроенията потикнали протестите са придошли отчасти и поради глобализацията, но изтриването на местни привички, реалности, идеали ми се струва почти като изчезването на биоразнообразието. Налага се монокултура с изчезването на съществуваща културна днк.

Възниква дилемата: след като инфлуенсърката си е селебрити от реалния живот (тоест, не води началото си от социални медии), как успява да упражнява влиянието върху масите с цел реклама? Защото латиноамериканското общество, в повечето страни, си е все така класово сстратифицирано заедно с монокултурата, за която споменах. Разслоението не е само и точно по доход, но (поне преди беше така) по социална класа, като всяка една има различни въжделения, памет и личен опит. Виждам, че това разслоение все още съществува и не е изтрито от социалните медии, зашото инфлуенсърката, при все американското образование и светоусещяне в американската култура на ежедневието упорито се стреми да интегрира в сторитата си. От време на време включва малък скеч (откроен от мен инстаграм стори жанр 😉 ) който явно и е чужд, но е необходим за идентифицирането на публиката с нея. Перфектен английски без акцент, но и постоянни референции към реалии, които сега със сигурност ги няма, например рядко срещани днес манджи поради дългото и капризно готвене, което изискват. Изрази, кото се смятат за селски, но които тя употребява от време на време, уж случайно, но които хората от нейния сой преди петнайсет години никога не ползваха. Бидейки инфлуенсърка чрез ежедневието си, а не недостъпно селебрити от холивудски тип която не сме виждали на улицата и без грим, такова смесване вече се налага.

Има и друго. Сигурна съм, че в латиноамериканското общество, поне в тази конкретна страна, инфлуенсърството е малко по-различно от това, което наблюдаваме другаде и където всяка една жена може да стане такава. Писала съм преди за това как произходът там е белег, който никога не може да се изтрие, как разпознаването му от другите е залог за автентичност и доверие. Писала съм и как домашният персонал служи, в едно латиноамериканско обшество и при липса на една уважавана средна класа, за връзка на най-ексклузивния слой с мнозинството. Това сега се променя и именно инфлунесърките, с различни свои качества, служат за такава спойка и културна обмяна между слоевете. В случая с моята, решаваща роля играе идеята за семейството. Примерно майка й и баща й са разведени, но това се разбира мимоходом когато тя споменава „съпругата на баща ми“ или пък някой брат или сестра които са подчертано по-малки, докато ударението пада върху ролята й на раздаваща любов към всички в семейството. Защото тя определено е католичка, това е нейна ниша и маркетинг черта. При все автоиронията, при все секс намигванията, при все уязвимостта, с която държи да се показва.

Ше ви държа в течение как се развиват нещата с нишата. А вие, имате ли си някой инфлуенсър, който следвате с изследователска цел? 😉

Реклама

Вашият коментар

Filed under Латинска Америка, история

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s