Митологията на Дядо Мраз и Дядо Коледа

Father Frost

Дядо Мраз. Миниатюра върху папие-маше от село Федоскино

Кой носи подаръците на децата около вас – Дядо Мраз или Дядо Коледа? Ако има въобще подаръци, разбира се.

От статистиката на гугъл Дядо Мраз получава 175 хиляди резултата, а Дядо Коледа печели с милион и двеста. Но и без да питам гугъл ми е ясно, че‌ Дядо Мраз е в немилост само като хвърля поглед на фейсбук таймлайна. Един куп бивши деца очакват празниците мърморейки колко било гадно да им налагат Дядо Мраз едно време, а сега колко е прекрасно, че децата имат право да получават подаръци от истинския дядо, Дядо Коледа.

Всъщност, бивши деца, и двамата дядовци са еднакво фалшиви. Или еднавко истински, според гледната точка.

Не, Дядо Мраз не е съветска комунистическа креатура. Той е влиятелна фигура от славянския фолклор, атестирата много преди Октомврийската революция. В началото на социализма в СССР е бил даже забраняван, но впоследствие разрешен и даже промотиран. Дотук нищо ново и интересно, особено ако си припомните, че традиции от фолклора се култивират и официално промотират до днес навсякъде.

От Съветския Съюз Дядо Мраз идва и в България. Но то не е официално да замести обичания Дядо Коледа. Напротив, последният изобщо не е бил познат по българските земи, така както не са били познати нито зъбната фея, нито Свети‌ Валентин, нито Всите Светии.

Ако ли базата на мърморенето е защото Дядо Мраз идва от един чужд фолклор, а не от автентичния на вашите деди, помислете дали Дядо Коледа идва пък от него.

Ако ли пък се чудите как ли се е празнувала наистина Коледа и респективно Нова Година в България през 50те години, тоест по време на нахлуването на Дядо Мраз и малко преди това, вижте есето на Георги Марков от 70те години. В него той описва носталгично едно вече изчезнало време на коледари и ошав, сурвакане и молитви, без никакъв Дядо нито подаръци. Всъщност ако наистина прочетете есето на Георги Марков ще видите, че той не протестира против съветски Дядо Мраз, а против истерията на комерсиализма около себе си в онзи коледни дни и то бидейки далеч от България. Бедни, бедни Георги Марков. Добре че не доживя да видиш днешния.

Всъщност, елхите и купените подаръците под тях навлизат в България именно през соца заедно с други традиции на модерността. Ако Дядо Мраз е източнославянски, Дядо Коледа оригинално е холандски и като своя събрат Мраз няма нишо общо с Коледа, а раздава подаръци на Никулден, както знаем. Оттам отива обаче в Англия и на това дължим оформянето на мита за него и разпространението му – на който пръв го е нарисувал, който пръв пише стихотворение за него и особено на Дикенс. С него Коледа окончателно губи значение на почти изчезнал по това време общностен и църковен празник и се възражда и налага вместо това като семеен празник на щедрост и подаръци. Въобще, както писах преди време, коледните традиции които следваме днес са дошли все отдругаде наложени от масовата култура – и картичките, и дървото, и детските песнички, и къщичките. А някои даже казват, че Дядотo е дооформен и наложен като фигура по коледните празници от Кока Кола.

И не само в България. Дядо Коледа се появява в Италия например едва наскоро, с навлизането на телевизията и консуматорското общество. Така че спокойно можем да го приемем като влъхвата на консумеризма.

Надявам се, мили пораснали деца, да не ви разочаровам с това че Дядо Коледа е фалшив така както вие вярвате че Дядо Мраз е фалшив. Не, и двамата са еднакво истиски и по еднакъв начин формирани в една митология, от която очевидно имаме нужда. Но понеже сме пораснали си мисля, че не е лошо, даже е задължително когато вярваме в нея, едновременно и да я осъзнаваме. Понеже сме пораснали би трябвало да можем да го правим.

Смешно е да протестираме срешу това, че ни е било наложено да празнуваме Нова Година едно време в замяна на Коледа. Първо, това не е вярно. Нима партийния секретар на родителите ви, освен ако самите те не са били такива, е идвал у вас да провери какво правите? У дома се празнуваше Коледа без никакви проблеми. Както и Нова Година, и никой не ги е забранявал. Напротив, забравихте ли хилядите коледари, промотирани по плошади и телевизии, забравихте ли представянията на етнографи, носталгичните описания от типа на Георгимарковото есе?

Смешно е да протестираме също така и защото колебанието и противопоставянето на Коледа и Нова Година всъщност идва от античността. Когато християните от преследвани са станали доминиращи и държащи властта, те са се преборили Коледа да бъде официалния празник вместо Нова Година. Това колебание продължава и до днес, като на всеки десетина години уж вековните традиции се променят.

В това разбира се няма нищо лошо. Всеки е свободен сам да оформя семейната традиция за празнуване. Просто ако държите на Дядо Коледа, не използвайте като аргумент че той е истинският оригинал в противовес на наложения чужд нам Дядо Мраз. 3вучи тъпо. Наистина, каква е принципната разлика между Мраз и Синтерклаас, старицата Епифания, Влъхвите, Света Лучия и Младенеца Исус, всички от изброените които са свърхестествени фигури носещи подаръци на различни дати през декември, именно днес? Принципна разлика няма, а приликата е че повечето идват от фолклора. Ако ли имате религиозни съображения да отхвърляте Дядо‌ Мраз, знайте, че повечето християнски църкви – от протестантската още през 16 век през евангелистките до католическата – решително и полемично отхвърлят Дядо‌ Коледа. Затова си мисля, че проблемът на хората с Дядо Мраз е че все още имат нужда от някой, когото да обвиняват в потисничество. Някой, който да им е откраднал Коледата.

Честит празник на Светлината 🙂

Advertisements

9 коментара

Filed under България, САЩ, идеология, религия, традиция

9 responses to “Митологията на Дядо Мраз и Дядо Коледа

  1. “ Но то не е официално да замести обичания Дядо Коледа. Напротив, последният изобщо не е бил познат по българските земи, “
    Да, ама не. Майка ми все ми разправяше, как когато била малка нямало дядо Мраз, а дядо Коледа. Аз все се дразнех, какво ме занимава с древни глупости. Става въпрос за 30-те години на 20-и век, когато е била малка и дядото ѝ е носил подаръци.
    Баща ми също го потвърждаваше.
    Дядо Мраз, до колкото знам има в руския фолклор от преди революцията, ама е бил лош дъртак – не е носел подаръци ами е наказвал лошите.
    Дядо Коледа и елхите не идват в България от Щатите, а от Германия.
    По време на Първата световна война има случай, по време на коледно примирие немски войници с елха да посетят френски. Французите отначало се уплашили, какво може да има скрито в елхата и защо я носят, ама се оказало само украсено дръвче.
    Е, след празниците продължили да си се избиват, както преди.

  2. Божо, в Германия Дядо Коледа е дошъл от Англия/САЩ. Не че там е измислен а там е оформен от разните му елементи.

    Дядо Мраз наистина е наказвал лошите но е давал подаръци и на добрите. Като и самия Дядо Коледа. В Германия пък идва заедно c Крампуш, побратимът на Дядото който е съшо като него облечен в червено расо но той наказва лошите деца.

    Може да е имало Дядоколеди в България преди това, но те са били изключения и в градска среда. Не са били разпространената практика.

  3. Да кажем както сега има зъбна фея в България но само за деца на образовани родители които знаят английски и са потопени в американската международна култура. Тогава нейната роля е играела германската.

  4. Ми майка ми е от Тракия, баща ми от Добруджа, бая голям регион. Познавам доста хора, дето са били деца по ония времена, имало е дядо Коледа поне от 30-те о години, пък за по-рано нямам данни. От къде точно е дошъл Санта Клаус е спорно, до колкото знам май от Холандия, ама коледната елха си е германско „изобретение“

  5. Това се опитвам да кажа – че разнородни елементи от разни страни, традиции, различни декемврийски празници дори се спояват в „Коледа“ такава каквато я познаваме днес, квази-светски празник с нов смисъл, нова философия и иконография във Викторианска Англия (Дикенс например има голямо влияние за формирането), а разпространяването й се смята че тръгва от САЩ. Естествено това не значи задължително, че в България е дошла директно от САЩ, много по-логично е да е вторично от Германия като страна с най-голяно културно влияние.

    И‌ не говорех за регион, а социално-икономически статус.

  6. Дядо Мраз явно е духът на зимата. Според мен го има и в нашия фолклор – иначе защо Елин Пелин ще пише за него (без сянка от коледно настроение)? Има стихотворение „Дядо Мраз“ и приказка „Дядо Мраз и внуците му“:

    http://chitanka.info/text/5647-djado-mraz
    http://www.az-deteto.bg/dyado-mraz-i-vnutsite-mu/425/view.html

    Чела съм зловеща руска приказка за дечица, които се загубват в гората, срещат дядо Мраз и замръзват, но не мога да я намеря и съм забравила подробностите.

    А ето и пред-деветосептемврийски Дядо Коледа – от Добри Немиров, „Когато бях малък“:

    http://chitanka.info/text/26116-bydni-vecher

  7. Да. Оригиналното значение на тези две фигури е било съвсем различно и това не е попречило да бъдат приспособени с нова роля и значение.
    По същия начин и християнската Коледа е приспособила езически символи и фигури преди хилядолетия, etc.

  8. Дядо Коледа се появява в България след 30-те години, когато до нас достигат американските рекламни кампании по Коледа.
    Дядо Мраз се среща и в българска литература от началото на миналия век, има стихчета на Елин Пелин от 1915 някъде за Дядо Мраз, но не като добрият старец, който носи подаръци, а като символ на студа и зимата.

    Ето тук се виждат малко стари картички, които показват историята на двамата дядовци –

    http://e-vestnik.bg/21962/amerikantsi-sazdadoha-obraza-na-dyado-koleda-targovtsi-izmestiha-s-nego-rozhdestvo-hristovo/

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s