Село Връв

This slideshow requires JavaScript.

Тина и аз живеем извън България от доста време и по различен начин сме намерили лекарство за носталгията. Тина е познавач на дизайна и възстановява красивите стари къщи във Връв, селото на дядо си и баба си и им дава нов живот, като ги превръща в къщи за гости. Миналото лято тя ме покани в една от тези къщи, а аз направих снимки, което пък е моето лекарство за носталгия. Връв е малко, старо и меланхолично село в северозападното ъгълче на България, на брега на Дунава. Всъщност то е най-северното селище в страната, c римска крепост и сцена на важни исторически събития. Макар и сега почти забравено от внуците на коренните му жители, в него има много хубави неща, които да се видят, пипнат и помиришат.  Има и къде да отседнете за едно кратко селско приключение. Място не само за един хубав уикенд, но и за плаж, каяк, разходки, риболов, плуване в Дунава, колело по тихия виещ се асфалтиран път. Може да се разходите и до Сърбия.Дунавът това лято беше придошъл и залял селското пристанище и плаж. Но гледката през реката беше все така красива.  Беше дъждовно и локвите по асфалтираната главна улица оглеждаха старите къщи. Върху бившата митница е изписан италиански фашистки лозунг. Но това не е странен остатък от минали времена; просто преди няколко години тук е бил сниман италиански исторически филм. Едно магаре редовно пасе в района и придава особен оттенък на посланието в лозунга Училището е било обновявано наскоро, но въпреки това е празно и заключено. Надеждата е да се превърне в дом за стари хора. Но е много подходящо и за ателиета на художници, корпоративни събрания, тийм билдинг или лятна школа по философия 🙂

Овцете и козите се събират всяка сутрин в осем и се отвеждат на паша от двама овчари. Ако помолите да прекарате деня със стадото, ще видите околностите, които през лятото са пълни с диви цветя. И така до 7:30 вечер, когато всяка си отива у дома, а бабите и дядовците им ги посрещат. А кокошките, разхождащи се свободно по улиците, също си знаят къщата.
Освен обикновени кокошки, в селото има и благородни птици.  40тина декоративни гълъби от породата федерли живеят нависоко на покрива на къщата на Васко, който ги отглежда, и не се мешат с простолюдието, кълвящо забравени зрънца в прахта.
Много къщи са изоставени, но въпреки бръчките си личи, че са били красиви на младини. А цветовете, с нещо средиземноморско в тях, будят някаква ведрост въпреки старостта си. Архитектурата на селските къщи е интересна и различна от това, което обикновено познаваме като традиционен български селски градеж. Има влияния на румънски, сръбски, австроунгарски популярни вкусове. Вгледжах се в детайлите по домовете и се питах откъде ли идват, дали са копирани отнякъде или изразяват личните емоции на собственика, строил преди доста десетилетия.

Хората, гостоприемни, ми разказаха много интересни истории. Посрещнаха ме в къщите си, нагостиха ме със салата с домати и салам. Разрешиха ми да снимам скромния според тях интериор, запазил традиции на ежедневието отпреди години. Щедро извадиха дрехи от гардеробите, които пазят от бабите си и ми ги показаха. Пък накрая и котаракът ме изпрати с добро благоволение. Часовникът на кулата, местен паметник, работи точно. Но времето е спряло. От София се стига с автобус или влак до Видин и после с автобус или маршрутно такси 30-те километра до Връв, от автогарата по пътя за град Брегово. С Тина може да се свържете от блога й.

10 коментара

Filed under България, минало

10 responses to “Село Връв

  1. openlyfeminist

    Както сигурно е станало ясно от последните ни няколко разговора, в момента съм на доста носталгична вълна и може би за това, но този текст напълни очите ми със сълзи. Благодаря. :))

  2. Нищо, нали сега идва лято 🙂

  3. Преди една година почина баба ми, която живееше в едно подобно село, в къща с архитектура, врати и мебели същите като по тези снимки. Освен за баба, ужасно ми е мъчно и за мястото, но се оказа, че ще бъде много трудно да се спаси къщата. Тина как ги възстановява тези къщи? Нашата ще падне още малко, възстановяването не струва ли ужасно много усилия и пари? Приемам всякакви идеи, защото и на мен ми стана страшно носталгично от този текст.

  4. Нямам представа как точно го прави тя, но знам, че майка й е проджект мениджър 🙂 и се разправя с майстори и материали. Ще ви свържа!

  5. Росица

    Приятелка съм на Тина, от нея зная за вашия блог, и ми е приятно да Ви чета. Много хубав разказ за селото. Все едно отново бях там!

  6. Благодаря много! Този район е наистина много интересен. Жалко, че не сме се видели през лятото, но се надявам в бъдеще. Поздрави 🙂

  7. Я какъв хубав пост и каква хубава среща. Ели, мерси. Росица, пак да заповядате (през юли сме там). Василена, пуснах Ви (ти?) мейл, ако искаш да направим връзка.
    По въпроса не струва ли много пари- не е скъпо удоволствие, но Е в графата хоби/дългосрочна инвестиция, а не е от типа „неотложни разходи“. Ако искаш да ни посетиш за инспирация/обмяна на опит, винаги си добре дошла. Всъщност предложението е за всички читатели на блога на Ели. 🙂

  8. Не зная кое е по-хубаво – селото Връв или разказът за него… 🙂

  9. Забравих да кажа, че ако имате препоръки за други интересни села, които си струва да се посетят не за забележителности, а заради нещо друго, приемам и търся 🙂

  10. Албена

    Ели, страхотно! И аз живея от години в чужбина и често мисля за моето село Буковец, Видинско – на 12км югоизточно от Видин. Много ми прилича на твоето. Нерядко се ровя за снимки на селото из Интернет, но не попадам на това, което търся. Уникално беше. Живяла съм и на други места в България, и в чужбина, но никъде не е имало духова музика, която да свири всяка неделя вечер на площада и хората спонтанно да излизат и играят хоро. Такова преплитане и разнообразие на съдби и характери, толкова откритост, спонтанност и мистика имаше на това място. Истории, от които още настръхвам. Благодаря за твоя разказ!

Вашият коментар

