Такъми

Такъми, по покана на Никодил.

Не знам откъде идва думата „такъми“ – вероятно от арабски през турски. (А може би  Бойка има отговор на въпроса – по идея на Батпеп.) Има различни начини да пише човек за такъмите, които употребява (почти) всеки ден. Някой би писал, за да препоръча нещо полезно. Друг – за да се покаже 🙂 Аз се съгласявам да участвам в тази игра просто за да кажа нещо за вещите по принцип. Искам да кажа за вещите, които които творят идентичност. Опитомяваме ги. После ни се качват на главата. Почти започват да живеят свой живот. Тероризират ни с грижите, които изискват от нас. А когато ги загубим, страдаме повече, отколкото ако загубим пари.

Няма да говоря за компютър, iPod и iPhone, защото макар и подобни вещи да имат значение за ежедневието ми, те не говорят нищо за мен. Не съм ги избирала аз, когато съм ги купувала, затова връзката ни не е твърде близка. Аз просто ги използвам.

canon
Това не е най-новата ми чантичка, а нещо, към което съм привързана – един джобен Canon PowerShot G10, който е достатъчно малък, за да не плаши хората, когато ги снимам и все пак с достатъчно способности. Подходящ е и за места, където снимането е забранено, защото успешно се маскира като чантичка.

kolelo curves13
А това е едно другарче, с което обикалям по селските пътища (и с PowerShot през рамо). Мисля, че е марка Specialized, но по-важното за мен е че е червено.

greentea
Зелен чай, за просветление всеки ранен следобед.

jeansandjacket

Любимата ми униформа – тези дънки и сако. Услужливи. Верни. Зелено-сини. Само един жест и вече са облечени.

dreamcatcher

Този ловец на сънища знае всичките ми сънища – макар че краищата на перата му са изскубани от случайно минаваща котка…

notebook

Никога не съм предполагала, че тази тетрадка ще ми стане толкова любима. Подари ми я една приятелка за благодаря, влизайки в последния възможен магазин за подаръкоподобни стоки по пътя към летището, а това се оказало магазин за картички. Грабнала първото нещо, което попаднало пред очите й и… ето че вече е моя. Отдавна не съм имала такава хубава тетрадка. Сега си я нося винаги с мен и много внимавам с нея – използвам я само за важни и интересни мисли, с хубав почерк 🙂 За останалото – жълтите раирани листа защипани отгоре…

sewingmachine

Помня една източна приказка, чиято поука е: всеки трябва да се научи на някакъв занаят, дори и царската дъщеря. Моят любим занаят е шиенето, но за съжаление в последните години не го практикувам особено често. Тази машина съвсем не я използвам всеки ден, нито всяка седмица. Но много й се радвам – това достатъчно ли е, за да се брои? Целта ми е един куилт подобен на този по-долу. Дано след някоя друга година да го ушия…

quilt

Бих искала да прочета за ежедневните вещи на:
Графа – сигурна съм, че сред тях има пиано;
Хипаря – сигурна съм, че сред тях има колело, а освен това бих била любопитна как вижда вещите един хипар;
Пипилота – знам, че видеокамерата й е станала жертва на крадец, а тя е вещ, която твори идентичност;
Astilar, защото винаги й се намират интересни неща;
Бай Далай – за да разбера какво е отношението й към вещите.

Балкони

Павилиончето

Американски прелести. Малко известни детайли за Америка

Дай боже да вали кафе

Диета: удоволствие от живота

26 коментара

Filed under хора

26 responses to “Такъми

  1. само за протокола – „тъкъми“ е чисто българска дума, отглаголно съществително, което се използва само в множествено число и произлиза от глагола „тъкмя“. самия глагол означава, в общи линии, да си създадеш удобство, да направиш да ти е сгода в някаква дейност.

    лелее – това коментарче е готово за статия в уики :mrgreen:

  2. Бате, точно с „а“ е думата. „такъми“. И определено си има и единствено число…

    Провер първо. 🙂

  3. Мисля, че наречието „тъкмо“ е от същото морфемно, че и семантично гнездо. Все пак, това редуване „ъ“-„а“ ми е леко мъгляво… освен ако не е по някакви чисто фонетични причини…
    А иначе, тетрадката и чашката са много хубави 🙂

  4. еех..

    тъкмо натъкмих некакъв що-годе смислен коментар – и ме изедохте 🙂

    ани, проверил съм, батюото. кат видох кой е автор на статията в речника и го разбрах що за … ъъ.. автор е.

    не е тамън

  5. Хубавото на един език (и особено на нашия) е в това, че може да си прави каквото си иска и никак не се поддава на умните глави в БАН.

    🙂

  6. Благодаря ви за информацията 🙂
    Аз нямам достъп до никакъв речник и бих била любопитна да разбера какво пише там. Иначе звучи доста правдоподобно та(ъ)къмите да са сродни с „тъкмо“ и „тъкмя“ и „натъквам се,“ а защо не и „натокан“ :)) A „така“?

    Ако разберете oщe нещо друго, пишете…

    „Таман“ е арабско – знам го със сигурност.

    ѣрен, бих ли могла да те прибавя и теб в списъка на пишещите за та(ъ)къми? 🙂

  7. Ооо, благодаря за поканата! 🙂 Днес се хващам да нащракам ежедневните си спътници!
    А между другото, тези ловци на сънища вършат ли работа като не си индианец 😉

  8. Ех, 🙂 и аз така. Колелото ми е червено, и аз по същата причина няма да пиша за всевъзможните iObject и униформата ми за всеки ден е подобна – сакото е в бордо обаче, но копчетата са същите, а чаят я Ройбуш.

    Много е интересно, когато човек надникне в света на предметите на друг 🙂

  9. Как ти завиждам, че можеш да шиеш. Преди години дядо ми се опита да ме научи…ама кой да го слуша.

    А за „quilt“ сега научавам, чувала съм „patchwork“ като термин. Ще се разтърся каква е разликата 🙂

    Много е интересно наистина да се запознаеш с любимите вещи на някой. Не случайно хората казват, че не познаваш един човек, докато не си видял в домът му (съответно предметите, които го заобикалят).

  10. Ани, като всички неща, да се научиш да шиеш става възможно само с мерак, така че не се коси. Сигурно ти пък владееш някакъв друг занаят 🙂

    Как се научих аз: баба ми шиеше и дядо купи машина на майка ми, за да се научи също. Тя се записа на курс, но не научи нищо на него, може би защото нямаше мерак. На мен не ми даваха да пипам, за да не разваля нещо и помня, че й завиждах за курса. След като тя претърпя провал, превзех машината й и започнах да си играя с евтин плат, без да следвам никакви правила, само по метода на пробата и грешката. Бях някъде в гимназията.

    Пипи, ловецът на сънища функционира, но дава някакъв glitch ако не си индианец. Улавя лошите сънища, но не успява да ги замести с други. Проблем с междусистемна несъвместимост явно. 🙂

    Мисли, имаше и в бордо и дори сериозно се колебаех за този цвят 😉

  11. astilar

    🙂 Благодаря, Ели! Нагледах се на кабели тези дни, както и на устройства, чиито имена не ми говорят почти нищо.
    Завиждам ти най-благородно за машината (вече два пъти се разминавам с покупка на подобна), но високата цел, която си си поставила за постигане с нея, определено ме амбицира. 😀
    За протокола – моето сако също е в бордо и до вчера мислех, че е уникално. 😀
    Докато фотографирах „такъмите“ в кухнята, хола и спалнята, дъщеря ми ме попита: „А в банята и тоалетната няма ли да снимаш?“ Въпросът много ме разсмя и се надявам да успея да пренеса смеха и в публикацията… скоро.

  12. Темата “ таласъми“ е доста по-дълга и увлекателна. На мен , обаче ми е извънредно приятно да чета и нещата до – тук.
    В рамките обаче на по-суровия тон би ли споделила няколко разммисли по тема “ училищно насилие“?

  13. melanie

    Първо попаднах случайно на една статия „Случайна среща“, която много ме докосна….днес преживях една такава среща и определено тая нощ ще си легна усмихната…..та от тази статия – хоп и аз тук в този блог….доста имам да наваксвам с четенето, но ще успея полека-лека…..като гледам така има и познати ник-ове от „красивото място за изгубване“…..та….надявам се, че приемате нови попълнения на борда -:) Конкретно по темата за „такъмите“ – у себе си винаги нося химикал и стекче с отлепващо-залепващи листчета, така винаги ми е лесно ако видя колата на една приятелка да и напиша бележка и да и я залепя на предното стъкло, обичайно е трудно откриваема на мобилния…..като студентка винаги носех голяма ножица в раницата си – налагало ми се е да я вадя и да я размахвам срещу носа на неблагоразумни субекти в Борисовата градина или да режа висящи конци от дрехи, листи и какво ли още не…..Винаги нося няколко детски играчки, обичайно малки колички – така озовем ли се със синовете ми в компания с други дечица всеки получава играчка и цари всеобщ мир и любов -:)

  14. Мерси за идеята, bogpan, ще пиша непременно, защото темата наистина ме интересува. Поздрав!

  15. размишльотини, топката е отиграна! 🙂 http://vascont.wordpress.com/2009/02/28/takami-li/

    Между другото – човек никога не може да е сигурен… 😀

  16. Малко късно, но все пак – едно лингвистично уточнение от моята камбанария. Такъм идва в български от турски. Коренът е от глагола takmak, което означава закачвам. Самата дума takım на турски има приблизително същото значение като на български. Такъми са нещата, с които се накичваш, които са по теб.

    Не знам дали има връзка с тъкмя и тъкмо.

    Все пак, наистина би било интересно да се провери и по-подробно по речници и т.н.

  17. абе има един свестен етимологичен речник, на стефан младенов и банда отпреди сто години, ама го има наличен само в две билиотеки – Народната и Гълъбарника, пък аз нямам време да ровя..

  18. Никак не е късно, благодаря за добавката. Ако все пак някой се добере и до речника, да докладва. 🙂

  19. чеки, че ми хрумна нещо:

    бе що не пингнеш бойка, тя е готина – ще изстреля някой от студентите си към библиотеката и така. пък ние ще я черпим бира някой ден, тя ще черпи студента си една шестица и така 🙂

    а речникът на академик младенов и екип е уникален, той е от времето, когато академиците са били истински. знам го, щото когато владо жобов едно време ми даде курсова работа за етимологията на глагола „еба“, само там го намерих, пустия глагол. а и статията беше кратка, но съвършена.

  20. опала – забравих 🙂

    въпросната бойка е:
    http://boykab.wordpress.com/

    действащ преподавател, лингвист

    ти трябва да я пингнеш, щото аз не мога, пък тя не чете много блогове, даже нейния си не побарва 🙂

  21. Пингнах я, Батпеп, дано да забележи обаче 🙂

    Току що разбрах от арабист, че такм на арабски значи комплект инструменти.

  22. аха, ясно, значи не съм бил прав 🙂
    само остана да уточним наречието „тъкмо“ дали има нещо общо такъмите. и защо глаголът е „тъкмя“ а не „такмя“ 🙂

    тя бойка ще каже, само да си отвори блога някога…

  23. Не се знае още… 😉

    Аз бих искала да прочета повече. Например дали думата „така“ има нещо общо тук.

  24. 4/3

    … e аз пък в бързината (criss-cross reading) прочетох „таласъми“, ама май че има някаква връзка ? (:-)))

  25. 4/3 не ти се е привидяло – и тази дума се споменава във филологическите ни лутания тук 🙂 Връзка определено има!

Вашият коментар

