Еротика на туризма

imgp0500m.jpgИма нещо еротично в това да си туристическа страна. Идеята да се показваш, да рекламираш прелестите си, да се опитваш да съблазняваш. Рекламните ти боршури съдържат покани с многозначителното „елате“, „опитайте,“ „насладете се,“ „открийте скритите кътчета,“ а ти се представяш пред чужденците под формата на сладка кукличка, разбира се облечена екзотично привлекателно поместному, с нагиздена пазва и цвете в косите и с мускалче розова есенция скрита дълбоко вътре.

Когато си турист в такава страна, в случая България, значи си във ваканция, времето, когато светът съществува по други правила, ваканционни, и много неща са позволени. Обличаш се не като за работа, а фриволно, дори може би предизвикателно за местните хора. В неваканционно пространство не се срещат девойки без горни дрешки, но на плажа е нормално да се срещнат девойки без горнище на банския. Добре, плажът насвякъде си е плаж, но плажната атмосфера плъзва и в самия град, където междувременно местните хора работят: например в туристическия град туристите се връщат от плаж по бански.

В едно туристическо пространство си свободен да завоюваш, всъщност то е лесно, а се и очаква. Усмихват ти се, предлагат ти да влезеш, облечени в народна носия и дегизирани в идентичността, с която смятат, че са те привлекли, за да гарантират, че купуваш истински оригинал. Oправят ти чаршафите, вдигат падналото на пода бельо и го сгъват, влизат в банята ти да я чистят и изпразват кошчето ти за боклук, може би поглеждат какво си изхвърлил, подреждат ти тоалетните принадлежности. Теб самия те канят в къщата си, но и в твоята интимност влизат.

А и самата география на България в такъв момент започва да звучи еротично: Високи сини планини, Черно море, Розовата долина, Подбалканската котловина…

hpim0642.jpg

Това си мислех, докато гледах везаните покривчици, изложени на улицата, на един външен дувар в един туристически български град. Кой би изложил домашни интимни вещи на външния свят, освен ако страната не е туристическа? Освен ако не очаква тези вещи да се продадат и то не защото са необходими на минаващите по улицата на път за вкъщи след работа местни жители? Тези домашно тъкани покривчици, везани калъфки за възглавници, бродирани кърпички, които по принцип не излагаме пред външни хора, са изложени да съблазняват. Да бъдат купени не заради утилитарност, а заради нещо едновременно необходимо и приятно: за украшение на нещо необходимо и лично, за естетически масаж на самочувствието когато ги използваме за телесно удоволствие или нужда (да спим на тях, да си избърсваме носа с тях, да си слагаме храната на тях). И понеже са създадени ръчно от някого, този личен допир чрез предмета се предава на туриста купил си предмета. Местните хора за украса на собствения си дом купуват индийски слончета и френски порцеланови статуетки, но не свързват тези предмети с ръцете, които са ги изработили, защото те са откъснати от мястото на произхода си. Но туристът купува „битовата“ кърпичка от извора на нейния произход, дори от жената, която я е създала. Той си отива, с кърпичка в ръце, и когато има хрема се чувства обгрижен и докоснат, и то по един красив начин, от ръцете, създали кърпичката.

8 коментара

Filed under култура, национално

8 responses to “Еротика на туризма

  1. mislidumi

    хм…интересен поглед върху темата. Не съм си мислила такова неща. По принцип гледам да избягвам улуци и сергии, които са за туристи.

  2. проникновено 🙂

    тъкмо мислех нещо подобно, но от лингвистична гледна точка 😀

  3. Batpep, Хайде напиши твоето за лингвистичната гледна точка, умирам от любопитство! Разбира се, сигурна съм че твоет ще е много по-смешно :))

  4. Mislidumi, Интересно ми е как е положението по Германско, туризмът там също ли е еротичен като моите наблюдения или там е различно?

  5. mislidumi

    Ex, razmisli, намесили се в една тема еротика, темата става бездънна. Значи, първо се запитах какво е еротика? Каква е функцията й – да те привлича, да те съблазнява, да искаш… 🙂 В смисъла на твоите разсъждения, всяка страна се възползва от еротичното си, за да привлича туристи. Кое е еротично определят самите хора на тази страна. Разбира се, те искат да се похвалят с нещо, което смятат за автентично, типично и красиво. От друга страна те искат да се покажат с това, което си мислят, че туристите биха сметнали за привлекателно и неустоимо. И тук се плъзгаме по пързалката на клишета и баналности – уникална природа, уникални музика, вкусна храна, занаятчийски продукти…това всичкото искаме да покажем. Средностатистическият турист обаче обикновено хич не се интересува от бит и култура. Ако се интересуваше от това, той щеше да чете етнографска литература, а не стандартни шарени пътеводители. Разбира се, има винаги и изключения, не всички туристи са говеда. Но голяма част идват примерно в България, защото е евтино и слънцето често грее. Бабите, които продават ръчните си плетеници и сувенири, вършат цялата работа заради някой и друг обърсан лев. И тук нещо почва да ми прилича цялата еротика на нощен клуб със стриптизьорки и много алкохол. 🙂 А на мен това не ми е много еротично, може би съм голяма консерва.

    Според мен често има голямо разминаване в предлагането и очакванията. Особено в България, която се представя в туристически план по този начин като досега. Може и да мисля по този въпрос по-скоро като германка, отколкото като българка.

    Как стои въпросът с примамването на туристи в Германия. Германия не е флиртаджийка, определо не. Не е декадентният Париж, няма разгулната радост на скандинавските страни, не излъчва швейцарския селско-планински оптимизъм.

    Как германците посрещат туристи? Ами много просто – показват им живота такъв, какъвто те си го живеят. Водят ги в любимата си кръчма, черпят с бира, не се усмихват много, шумни са и не обръщат внимание. Това нееротично отношение шашардисва особено американците, свикнали да бъдат обслужвани с широки усмивки. А ако в класическа бирария си поръчаш кафе, келнерът направо ще ти покаже през прозореца кафенето отсреща.

  6. Още по-интересното е, че и аз обмислям подобен пост тия дни. Е, подобен в смисъл на „по същата тема“, защото… ами защото гледам много телевизия. Хич не е здравословно…

  7. Мисли+думи,
    Благодаря за обмисления коментар… Виждам, че туризмът и неговата еротичност зависят от съответната култура. Германците няма какво да крият или може би се чувстват така, съответно може би и това търсят те като туристи. Което действително променя конкретното разбиране за еротичност: в някои култури е да си малко поприкрит, или да се маскираш като одалиска в предизвикателен костюм, в други пък е да се покажеш дибидюс гол и неприкрит без пластични операции, в трети да си гол, но разкрасен до идеалните мерки за красота. Определено споделям твоето виждане за еротиката (в първата част на коментара), всъщност независимо как всеки я разбира, винаги е налице желанието да привлича и съблазнява, изграждайки някакъв образ за себе си…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s