Картичка за 8 март

prettyaround98Днес е осми март и както винаги, получих картички, писма и телефонни обаждания с пожелания. А много хора са потърсили подходящи пожелания за осми март и са попаднали на мой пост от миналата година. В онзи пост писах, че прoблемът с неравнопоставеността на жените все още съществува, а тези, които не го виждат, не искат да надникнат извън мъничкия свят на своя приятелски кръг, своите социални контакти и своето семейство.  Aко търсите някакви хубави пожелания за осми март, с които да надпишете картичката, ето какви са най-хубавите:

  • Искам да пожелая да няма жени, жертви на трафик и принудителна проституция, в което България е печален първенец в Европа.
  • Пожелавам си жените (и никой) да не страда от домашно насилие, а когато бъде пребиван, да не бъдат досъсипвани и от околните, които да обвиняват тях, че не са се защитили, че сами са си виновни, че не си знаят правата, че нямат към кого да се обърнат или дори се страхуват да се оплачат. Всичко това се случва в България всеки ден.
  • Нека да няма сексуална принуда – шефове, които си искат своето в замяна на повишение или дори работно място, професори, които заключват в кабинета си за отличен, съученици, които правят видео c момичета в отплата за популярност в групата, обикновени престъпници, които изнасилват на улицата. Всичко това се случва в България, а обвинявани обикновено са жените, които „са си го просели.“
  • Момичетата да бъдат възпитавани с идеи какво е подходящо за една жена и какво не трябва да правят, защото са момичета; например да не бъдат възпитавани в главна цел в живота да се задомят за Синия принц. А ако съм израснала с това, да не ми казват, че сама съм си виновна, че съм зависима.
  • Пожелавам да имам същото уважение и признание като останалите, ако съм разведена, неомъжена с дете, никога омъжвана, живея с друга жена или съм омъжена, но предпочитам да не раждам.
  • Искам да получавам същата заплата като колегата до мен и да не ми трупат непривлекателните задачи, които никой не иска и от които нищо не се научава. А ако не знам как или нямам смелост да си търся правата, да не ме отписват като просто „тъпа“.
  • Не искам да бъда оценявана преди всичко по това колко съм привлекателна, слаба и поддържана, особено когато става дума за създаване на приятелства, за работа, за социални контакти, за обществено признание, а не за избoра на партньор.

Не искам да получавам картички, в които ми пожелават:

  • да съм красива. Това никога не се пожелава на мъж (нерелевантно) или на дете (всички деца са хубави). Защо трябва аз да се стремя към това нещо, което се предполага трябва да постигна или да се опитвам да не загубя?
  • да съм обичана. Бих ли изпратила картичка на близки, в които да им пожелавам да бъдат обичани? Не е ли това дефолтното състояние на нещата? Или жените трябва дефолтно да се притесняваме дали ни харесват, като си го пожелаваме?
  • здраве, щастие и успех. Осми март не е празник, в който се празнува женското начало или се принася жертва/подарък/цветя на жените. Той е повод да мислим по въпроса за жените и тяхното място в света. Но може би прилича на рожден ден, защото ни кара да си правим равносметка за това, което сме постигнали и каквото ни предстои за равнопоставеността на жените.
  • да ми подаряват крем, дезодорант, сапун и други подръчни материали за разкрасяване.
  • да ми казват, че това е социалистически празник, който не трябва да се празнува, защото еманципацията е навредила на жените, защото жените и без това вече владеят света, подтискат мъжете или просто искат да станат мъже. Аз искам изброеното по-горе – то значи ли, че трябва да съм мъж, за да го имам? Ако да, значи има доста какво още да променяме в света.

Още по темата:

Глобализиран 8 март

Алехандра

The Changeling (Смененото дете) и лудите майки

Гола поезия и феминизъм

Мъжете печелят от феминизма

8 коментара

Filed under България, интелектуалстване, социално, традиция, феминизъм, хора

8 responses to “Картичка за 8 март

  1. Прекрасни пожелания. :) Този пост много по-добре улавя истинския дух на 8-ми март, а не търговския му вариант, който познаваме днес.

  2. Само така!

    Празнуването под формата на даване на цветя и водене на ресторант си е един вид лицемерие, ако през останалото време не се прави нищо по споменатите от тебе по-горни точки. Колкото може да се празнува на 19.02, толкова може да се празнува и на осми март. Една моя позната, разбира се, е ходила да празнува в кръчма на 8-ми март. Нищо лошо, но не са й давали заплата от месец и половина. Казах й, че не й остава нищо друго, освен да отиде на кръчма. Тя ми говори за уважение, кавалерство, било според човека. Мда, същите хора, дето днес са й дали цветя утре ще я мачкат на работата й, ще я държат на пуснати щори и изкуствено осветление, щото се оправдават, че нямат пари за LCD монитори и карат на старите монитори-тръби, дето причиняват умора и главоболие… И не е само тя. Повече ми хареса акцията за солидарност с Костадина Кунева, според мен така трябва да се отбелязва 8-ми март (http://nookofselene.wordpress.com/), а не с лицемерните цветя и еднодневна имитация на уважение.

  3. Ena

    Рзмисли,

    Много хубав постинг. Да ни е честит на всички 8 март и да сме солидарни помежду си!

  4. страхотен пост,
    и аз от сърце желая същото!
    селин, всъщност, истински дух на 8-ми март няма. има по-скоро хегемонен – този, за който говориш (цветя, парфюми, колежки, ала бала).
    нашата цел е да направим една контра-хегемония и да дадем нов смисъл на 8-ми март.
    мисля, че протестът от 8-ми и неговоро послание успя да стигне до много хора.
    размисли, ти видя ли новините за протеста?

  5. Хей… Благодаря, че се отбихте и за спомнянето :)

    Епистемик, видях го и го изпратих на познатите ми в България. Благодаря!

    Между другото, ето какво друго може да се каже за Осми март

    http://baidalai.blogspot.com/2009/03/8.html

    Поздрави и на вас!

  6. Daniela

    На осми март жените празнуват рожденния ден на Иродиадина, която поискала главата на св. Иоан Предтеча. Днешните жени не знаят този факт и без да щат се оказват въвлечени в капана да честват една блудница и убийца, без дори да го знаят. Денят на жените е на Благовещение. За тези от тях, които искат да приличат поне мъничко на Божията Майка. А за другите – денят на Иродиадина.

  7. Даниела, за пръв път чувам, че 8 март е денят на Иродиадина – според кой календар? Не го намирам в православния или в друг християнски. Как е определена тази дата? В католическия календар например на нея се празнува Свети Йоан Божи и Свети Филемон.

    И друго интересно. Може ли човек да празнува нещо без самият той да го знае? Празнуването несъзнателно съвпадение на момент във времето ли е? Автоматично действие ли е? Ако например на 8 март се падат рождени дни на разни личности, аз автоматично ли празнувам и техния рожден ден ако празнувам деня на жената? Ако моят рожден ден съвпада с избухването на атомната бомба в Хирошима, да не го ли празнувам тогава, за да не празнувам и трагичното събитие?

Вашият коментар

